Mercedes-Benz GLC Coupé miał być moim prezentem z okazji zdobycia 500 followers-ów na Sketchfab. Niestety społeczność tego nie doceniła. No cóż raz na wozie, raz w nawozie…
Historia i opis auta
Mercedes-Benz GLC jest następcą modelu GLK. Zmiana nazwy wynikała z wprowadzonych prządków w nazewnictwie modeli. Zgodnie ze schematem nazewnictwa pojazdów wprowadzonym przez Mercedes-Benz, SUV-y używają nazwy bazowej „GL”, po której następuje umieszczenie modelu w hierarchii Mercedes-Benz. Litera „G” oznacza Geländewagen (po niemiecku pojazd terenowy) i nawiązuje do długoletniej Klasy G. Po nim następuje litera „L”, która stanowi połączenie z literą „C” oznaczającą, że pojazd jest SUV-em odpowiadającym Klasie C. Nowy model jest dłuższy, szerszy, a zarazem niższy niż poprzednik. Dodatkowo sylwetka jest bardziej wyoblona, nawiązująca do swojego odpowiednika w klasie C. Samochód został zaprezentowany w czerwcu 2015 roku i otrzymał kod fabryczny X253 (wersja SUV „hatchback”).
Samochód mógł być napędzany silnikami:
- turbodoładowane benzynowe 2.0 L, R4 (rzędowe czterocylindrowe): 250 o mocy 211 koni mechanicznych, momencie obrotowym 350 Nm, prędkości maksymalnej 222km/h lub 300 o mocy 245 KM i 370 Nm, prędkość maksymalna 237 km/h;
- wysokoprężne: 2.2 L Biturbo Diesel Commonrail: 220d (R4, moc 170 KM, moment 400 Nm, prędkość maksymalna 210 km/h) lub 250d (R4, moc 204 KM, moment obrotowy 500 Nm, prędkość maksymalna 222 km/h) oraz 3.0 L 350d (V6, moc 258 KM, moment obrotowy 620Nm, prędkość maksymalna 238 km/h);
- hybryda 320 KM, 560 Nm, pochodzące ze silników 2.0 L (R4, 211KM, 350 Nm) i elektrycznego 116 KM, 340 Nm
W marcu 2016 zaprezentowano model GLC Coupé, który otrzymał kod fabryczny C235. Model powstał w celu poszerzenia gamy modeli SUV-ów o nadwozie typu SUV Coupé. Podyktowane było to chęcią rywalizacji z BMW w tym segmencie. GLC Coupé był odpowiedzią na BMW X4, a większy GLE Coupé odpowiada BMW X6.
Samochód różni się od X235 ściętym, wyoblonym tyłem oraz wąskimi, podłużnymi lampami, nawiązującymi do klasycznych Coupé Mercedesa. Zawieszenie auta zostało bardziej sportowo zestrojone.
W 2019 obie wersje samochodu przeszły face-lifting.
Wybór projektu i opis tworzenia modelu
Osobiście nie jestem zwolennikiem SUV-ów i crossover-ów, ale akurat ten typ nadwozia, czyli SUV Coupé może być.
Zbliżał się moment osiągnięcia 500 obserwujących na Sketchfab. Z tej okazji chciałem wykonać swoisty „prezent”, „nagrodę” dla społeczności Sketchfab za wszelkie otrzymane polubienia i obserwowania. Taki gest okazuje wielu twórców na tego typu serwisach. Zastanawiałem się nad wyborem samochodu. Pierwotnie myślałem nad Volkswagenem Atreonem, ale plany się w nim rozmijają i na razie dałem sobie z nim spokój. Myślałem też nad samochodem Renault Arkana. Ostatecznie jednak wybrałem Mercedesa-Benza GLC w wersji nadwozia SUV Coupé. Założyłem, że będzie to model w stylistyce low-poly, ale z teksturami i funkcjonalnym szkieletem.
Pracę rozpocząłem wcześnie, bo mając około 450 obserwujących. Nie wiedziałem, z jaką prędkością pojawią się nowi obserwujący. Czasem jest ich kilku na dzień, a czasami bardzo długo nie ma nikogo nowego. Początek pracy miał miejsce 14 kwietnia 2023 roku. Praca szła ze zmienną szybkością przez 31, może 32 dni. Po drodze oczywiście nie obyło się bez jakichś kłopotów i trudności. Zasadniczy koniec prac przypadł na 31 maja. Projekt od tego czasu czekał na publikację. W międzyczasie, 12 lipca wykonałem „render w garażu”. „Garaż” był projektem, który zrobiłem w celu lepszej prezentacji moich modeli low-poly. Stwierdziłem, że będą się lepiej prezentowały w otoczeniu garażu, niż w pustej, szarej przestrzeni, jak to miało miejsce dotychczas.
Publikacja
Przed publikacją całego modelu opublikowałem na Sketchfabie za darmo koło tego auta. Jako taką „zajawkę” tego co ma nadejść. 18 lipca 2023 osiągnąłem poziom 500 obserwujących na Sketchfabie i przyszedł wtedy czas na publikację na ArtStation i Sketchfab. Liczyłem, że praca zyska uznanie na tych serwisach. No cóż, trochę się rozczarowałem. Na ArtStation projekt wprawdzie zdobył 32 polubienia, ale na Sketchfabie do tej pory ma tylko 18 polubień. Z pewnością przyczynił się do tego fakt, że ktoś inny na kilka dni przed moją premierą opublikował za darmo również model tego auta. Nigdy nie da się zgadnąć co się ludziom spodoba. Moje stare modele takie jak Czarna Wołga i BMW E30 nadal zyskują nowe polubienia mimo swojego wieku, braku tekstur i innych mankamentów.
Niemniej, model jest darmowy – do pobrania z moich kont na Sketchfab i Cubebrush.
Plany na przyszłość
Kiedyś zastanawiałem się nad zrobieniem wersji high-poly tego modelu, ale raczej jest to mało prawdopodobne. Może kiedyś powstanie wersja modelu X235, czyli zwykłego SUV-a „hatchbacka”.



