Volkswagen Golf

Pod koniec lat 60′ Volkswagen Garbus był już mocno przestarzały. Pod względem stylistyki widać było jego przedwojenne pochodzenie. Dlatego zarząd Volkswagen AG podjął decyzję o zbudowaniu nowego, kompaktowego auta. Jest nim Volkswagen Golf. Jego ósma generacja produkowana jest do dziś.

Poszukiwanie następcy Garbusa

Nie było to łatwe zadanie. Volkswagen rozpoczął produkcję prototypów ewentualnego następcy Garbusa już na początku lat 50-tych XX wieku. Były to badania wewnętrzne, rozpoczęte za kadencji Heinza Nordhoffa, który był dyrektorem generalnym Volkswagena w latach 1948–1968.

W 1952 nawiązano współpracę z Pininfariną, która dała przebudowanego Garbusa, który jednak ostatecznie nie wszedł do produkcji.

W 1958 roku Porsche rozpoczęło projekt o numerze 728 dotyczący poprawionego Garbusa. Kilka lat później stał się on Volkswagenem EA53. Projekt ten trwał przez wiele lat i zaowocował kilkoma prototypami, z których wczesne miały nadwozie zaprojektowane przez Porsche, a późniejsze zaprojektowane przez Ghię. EA53 ostatecznie doprowadził do powstania modelu Volkswagen Typ 3.

W 1962 roku Pininfarina pracowała nad projektem EA158, który miał być następcą Beetle’a. W miarę postępu projektu samochód rósł pod względem wielkości i masy. Ostatecznie został odrzucony jako zamiennik Garbusa, ale stał się podstawą kolejnego modelu, Volkswagena Typ 4.

Pojawiło się jeszcze kilka wewnętrznych prototypów następcy Garbusa. Ostatni pod kierunkiem Nordhoffa został zbudowany w 1964 . Samochód ten, oznaczony jako EA276, był małym trzydrzwiowym hatchbackiem z napędem na przednie koła i chłodzonym powietrzem silnikiem Volkswagena montowanym z przodu. Program EA276 został odwołany po śmierci Nordhoffa, ale stał się inspiracją dla brazylijskiego Volkswagena Gola.

W 1964 r. firma Volkswagen przejęła kontrolę nad grupą Auto Union od Daimler-Benz, a wraz z nią nad technologiami składowymi firm DKW, Horch, Audi i Wanderer.

W 1969 Volkswagen pod rządami Kurta Lotza przejął kontrolę nad NSU, które zostało następnie połączone z grupą Auto Union. Jednym z rezultatów tego przejęcia było to, że średniej wielkości samochód z napędem na przednie koła, nad którym pracowano w NSU, trafi na rynek nie jako NSU, ale jako Volkswagen K70.

A konkurencja nie spała – Ford of Europe i Opel wprowadzili na rynek nowe modele małych samochodów skierowane bezpośrednio na tradycyjny rynek Volkswagena.

Rys historyczny

Pod koniec lat 60-tych zarząd koncernu Volkswagen AG postanowił wprowadzić do produkcji mały samochód o przednim napędzie i silniku umieszczonym z przodu. W 1969 roku Lotz i włoski importer Volkswagena Gerhard R. Gumpert odwiedzili Wystawę Samochodów w Turynie. Po wybraniu sześciu ulubionych samochodów pokazu odkryli, że cztery z sześciu zostały zaprojektowane przez Giorgetto Giugiaro i jego studio Italdesign. Giorgetto Giugiaro (jego nazwisko nieraz jeszcze pojawi się w opisach moich samochodów) został zaproszony do Wolfsburga w styczniu 1970 roku do pracy nad projektem rozwojowym EA337. Pierwszą rzeczą, jaką zobaczył po przybyciu do centrum badawczego VW, był Fiat 128, całkowicie rozebrany i oznakowany. W założeniach projektowych dostarczonych przez Volkswagena określono samochód segmentu C z dwubryłowym nadwoziem w wersjach trzy- i pięciodrzwiowej. Określono także podstawowe wymiary i opcje układu napędowego.

Giugiaro stworzył projekt, który odzwierciedlał jego charakterystyczny styl „origami” lub „składanego papieru”, kładąc nacisk na ostre rogi i płaskie płaszczyzny. Wczesne prototypy obejmowały prostokątne reflektory i szerokie zespoły lamp tylnych. Dość szybko prostokątne reflektory i szerokie lampy tylne zostały zastąpione okrągłymi reflektorami i znacznie węższym lampami tylnymi. W najwcześniejszych samochodach dolna pozioma linia nadwozia biegnąca pod tylnymi światłami na tylnej klapie opadała w miejscu tylnej tablicy rejestracyjnej. Niektórzy entuzjaści golfa nazwali ten element „Ogonem jaskółki”. Powierzchnia pomiędzy podwyższonymi bokami maski we wczesnych samochodach również płynnie łączyła się z krawędzią natarcia. Co najmniej jeden samochód przedprodukcyjny został zmodyfikowany za pomocą przesuwanych drzwi bocznych.

Podczas opracowywania nowego samochodu zastanawiano się nad nazwami „Blizzard” i „Caribe”, ale ostatecznie wybrano nazwę „Golf”. Pochodzenie nazwy można różnie interpretować. Może chodzić o grę w golfa, krótszą wersję nazwy Golfstrom lub imię konia. Ja osobiście najbardziej przychylam się do interpretacji związanej z Golfstromem, bo pasowało by to do innych nazw modeli powstałych mniej więcej w tym samym czasie, czyli Passata i Scirocco.

Volkswagen Golf I

Volkswagen Golf pierwszej generacji o nadwoziu hatchback produkowany był w latach 1974-1983, a cabrio 1979-1993. Na początku był oferowany jako 3 i 5-drzwiowy hatchback napędzany silnikami benzynowymi o pojemnościach 1.1 L (50 KM mocy, 77 Nm momentu obrotowego) oraz 1,5 L (70 KM, 112 Nm). W 1975 roku zaprezentowano amerykańską wersję o nazwie Volkswagen Rabbit, która różniła się wyglądem. W 1976 wprowadzono usportowioną wersję GTI oraz dodano do gamy silników dielsa o pojemności 1,5 L (50 KM, 80 Nm). W 1979 roku we współpracy z Karmannem powstała wersja Cabrio.

Samochód przeszedł face-lifting w 1980 roku.

Decyzję o stworzeniu modelu tego auta podjąłem już dość dawno temu. Chciałem uzupełnić lukę w latach 70-tych w „Kolekcji ewolucyjnej samochodów”. W tym celu powstał także model FSO Polonez 1500 MR’78.

Z założenia chciałem, żeby to był model w stylistyce low-poly, z teksturami i funkcjonalnym szkieletem do pobrania za darmo. Wybrałem kolor pomarańczowy, bo jeszcze nie miałem w kolekcji samochodu w tym kolorze, a zarazem ten kolor pasuje do tego auta.

Pracę nad projektem Golfa zacząłem 14 czerwca 2023 roku. Prace trwały 11 „dni”, przy czym trzeba zaznaczyć, jak zawsze, że czas pracy był różny. Czasem więcej, a czasem mniej czasu poświęcałem na ten model. Prace zakończyły się w dniu publikacji, czyli 30 czerwca 2023.

Do modelowania użyłem programu Blender 3D (wersja 3.3). Do stworzenia bump map, zmienionych później na normal mapy posłużył mi program Inkscape. Tekstury PBR wykonałem w Adobe Substance 3D Painterze.

Postępy prac, najlepiej można zobrazować przy pomocy animacji w formacie gif (poniżej).

Projekt został opublikowany w dniu 30 czerwca 2023. Dostępny jest do pobrania za darmo w serwisach Sketchfab i Cubebrush.

Przebieg prac zobrazowany animacją.

Plany na przyszłość

Mam zamiar stworzyć więcej generacji Golfa. Wpis będzie rozwijany wówczas o nowe modele i ich opisy. W przyszłości być może powstanie jeszcze wersja 3-drzwiowa pierwszej generacji.

Przewijanie do góry