Dosłownie niekończąca. Nie chodzi tu o czas poświęcony, ale o ilość różnych projektów pobocznych i prób poprawy tego modelu. Post nie jest aż tak obszerny, mimo iż opisuje zbiorczo tyle projektów.
Pierwszy model pojazdu i kontekst historii
Wiem, że obecnie wszystko co ruskie jest passe, ale opisywane przeze mnie modele w tym wpisie w większości powstały na długo przed rosyjską agresją na Ukrainę (oczywiście tę z 2022 roku).
Ural 43206 jest moim pierwszym (ukończonym) projektem związanym z motoryzacją. Długo przymierzałem się do stworzenia modelu jakiejś ciężarówki wojskowej. Mogłem zrobić jakiegoś MRAP-a, ale natknąłem się na dobrej jakości plany radzieckiej/rosyjskiej ciężarówki. Postanowiłem je wykorzystać i zrobić model tego pojazdu na miarę swoich ówczesnych, niezbyt wielkich, możliwości.
Ciężarówka
Na początek opiszę krótko ciężarówkę, a następnie postaram się przywołać pewne wspomnienia z realizacji projektu i przelać je na klawiaturę.
Ural 43206 jest czterokołową ciężarówką wojskową z napędem na wszystkie cztery koła. Oryginalna posiada silnik YaMZ-236M2 (diesel V6, 11,15 L, 180 KM, 667 Nm), a moja ma silnik YaMZ-238M2 (specyfikacja techniczna silnika znajduje się poniżej, w sekcji poświęconej modelowi silnika). Napęd przekazywany jest za pośrednictwem 5-biegowej manualnej skrzyni biegów na główną skrzynię rozdzielczą, a następnie na przedni i tylny most za pomocą wałów kardana. Sztywne mosty (zarówno przedni i tylny) zawieszone są na półeliptycznych resorach piórowych. Do amortyzacji służą amortyzatory hydrauliczne. Układ kierowniczy jest wspomagany hydraulicznie. Układ hamulcowy składa się z 4 hamulców bębnowych i jest wspomagany pneumohydraulicznie.
Nie pamiętam dokładnie kiedy rozpocząłem pracę nad tym modelem. Metadane planów wskazują datę 20 czerwca 2018 roku, więc przyjmijmy to za symboliczną datę początku. Nie zachowało się za dużo screenów, które mogłyby posłużyć za relację z prac nad projektem. Z tego co pamiętam, prace nad projektem szły dość sprawnie i szybko. W trakcie tworzenia znalazłem w internecie katalog części do Urala 4320 (czyli wersji sześciokołowej). Dzięki temu udało się odwzorować model w zadowalającym stopniu.
Do publikacji doszło 19 sierpnia 2018 roku. W trakcie tworzenia modelu postanowiłem, że silnik i koło zasługują na osobne publikacje. Oczywiście model nie był pozbawiony różnych typowych wówczas bolączek, dlatego doczekał się reedycji w 2020 roku (o tym piszę w późniejszej części wpisu).
Opony OI-25
W trakcie tworzenia modelu ciężarówki postanowiłem, że opublikuję model koła tego wozu. Felgi mają rozmiar 21 cali. Opona jest kierunkowa (ta akurat jest ułożona jako lewa) i ma wymiary 425/85 R21 146J.
Projekt został opublikowany 11 października 2018 roku. W międzyczasie uległ kilku zmianom.
Silnik YaMZ-238M2
Silnikiem zastosowanym w tej ciężarówce jest diesel V8 o pojemności skokowej 14,86 litra. Posiada po dwa zawory na cylinder. Osiąga moc 240 koni mechanicznych i moment obrotowy 883 Nm.
Projekt został opublikowany tego samego dnia co koło, czyli 11 października 2018 roku.
Reedycja Urala z 2020 roku
Jak już wcześniej wspominałem, model doczekał się reedycji w 2020. Prace obejmowały poprawienie topologii, zastosowanie crease-ów na „ostrych” krawędziach. Zastosowałem także materiały proceduralne, które wówczas stanowiły nowość dla mnie. W sumie nadal nie został oteksturowany.
Publikacja tej wersji miała miejsce 13 maja 2020 roku.
Reedycja silnika YaMZ-238M2
Również silnik doczekał się reedycji. Takiej z prawdziwego zdarzenia. Poprawiłem topologię, rozłożyłem UV mapy i oteksturowałem całość używając Quixel Mixera.
Poprawiony silnik został opublikowany 12 września 2022 roku.
Plany na przyszłość
Mam świadomość ile rzeczy można byłoby poprawić w tych projektach, ale raczej nie zapowiada się, żebym wrócił do tych projektów.



