Škoda Superb była nazwą luksusowej limuzyny sprzed II Wojny Światowej. Jako, że nie ma planów dla tego auta i najprawdopodobniej nie stworzę jego modelu, omówię je wspólnie z samochodem z 2001 roku.
Historia i opis auta
22 października 1934 roku zaprezentowano pierwszą Škodę Superb. Nazwa „Superb” pochodzi od łacińskiego słowa Superbus, czyli „wspaniały”. Wcześniejszą nazwą tego auta było S 640. Był to samochód luksusowy mierzący 5,5 m długości, 1,7 m szerokości i 1,66 m wysokości. Model produkowany był w latach 1935-1940. Początkowo napędzał go 2,5 litrowy, 6-cylindrowy silnik benzynowy o mocy 55 KM. W 1938 wprowadzono model Superb OHV wyposażony w silnik 3,1 litra o mocy 80 KM. Tuż przed II wojną światową powstał jeszcze Superb 4000 z 4,0 litrową V8. Po zakończeniu wojny, w 1946 roku wznowiono produkcję zmodernizowanego Superba z 6-cylindrowym silnikiem. Ze względów politycznych zakończono jego produkcję w 1949 roku.
Do nazwy powrócono w 2001 roku podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie. Zaprezentowano tam nowy model Škody. Do jej produkcji wykorzystano płytę podłogową z Volkswagena Passata B5. Model był produkowany w latach 2001-2008 i dostępny był tylko jako sedan. Koncern Volkswagena postąpił z tym modelem po macoszemu, ponieważ w 2002 zostały zaprezentowane prototypy wersji kombi i coupé, ale nie trafiły do produkcji w obawie przed przejęciem klientów VW Passata i Audi A4. Wiadomo, ważne żeby sprzedawały się Volkswageny i Audi, a nie Škody.
Pierwsza generacja Škody Superb mogła być napędzana silnikami:
- benzynowymi: 2.0/115 KM, 1.8T/150 KM, 2.8 V6/193 KM;
- Diesla: 1.9 TDI/130 KM, 2.5 TDI/155 KM.
Wybór projektu i opis tworzenia modelu
Projekt został wybrany i wykonany w celu zapełnienia pewnej luki w „Kolekcji ewolucji samochodów”. Jako, że jest to dość typowy stylistycznie samochód z początku lat dwutysięcznych wybrałem właśnie to auto. Samochód przypomina swoim wyglądem inne pokrewne konstrukcje VAG-a, czyli Audi A4 i Volkswagena Passata. Założyłem, że model będzie w stylistyce low-poly, by odpocząć po zmaganiach z Dodge Viperem.
Projekt rozpocząłem 7 lutego 2024 roku. Po 11 dniach prac – 22 lutego – skończyłem pracę nad nim. Przebieg prac ilustruje poniższa animacja:
Projekt został opublikowany 22 lutego 2024 roku.
Wpis powstał w oparciu o artykuły z: Wikipedii i Wyborkierowcow.pl.



