Ten wpis dotyczy jednego samochodu. Dosłownie jednego – bo oba z powyższych obrazków pokazują te samo auto – przed i po „liftingu”…
Biuro projektowe i prototypy Škody
Po drugiej Wojnie Światowej Czechosłowacja, jak i inne kraje tzw. Europy Środkowo-wschodniej znalazły się w radzieckiej strefie wpływów. W wielu spośród tych krajów ZSRR narzuciło… No nie, wspaniałomyślnie zaproponowało produkcję „cudownych sowieckich samochodów”. Czesi dzięki swojemu rozwiniętemu przemysłowi motoryzacyjnemu jednakże dostali pozwolenie na tworzenie własnych modeli samochodów. Dzięki temu mogli opracowywać i budować swoje bardziej lub mniej udane prototypy. Jednym z nich jest Škoda 110 Super Sport.
Škoda 110 Super Sport
Škoda 110 Super Sport jest to prototyp samochodu sportowego zbudowany w 1971 roku w oddziale Škody w Kvasinach. Projekt został zbudowany na bazie wprowadzonej w 1970 roku Škody 110 R Coupé. Samochód wygląda jakby go zaprojektował Marcello Gandini – wielki miłośnik „klinowatych” samochodów, ale z tego co mi wiadomo nie on odpowiadał za wygląd tego auta. Projektanci nadwozia prawdopodobnie inspirowali się Lotusem Europą. Nadwozie wykonane jest z włókna szklanego. Charakterystyczną cechą tego pojazdu jest brak drzwi, których funkcję pełni dźwigana do góry klapa, składająca się z dachu, przedniej i bocznych szyb oraz fragmentów boków auta. Samochód posiada dźwigane lampy przednie składające się z 6 okrągłych kloszy. Dźwigane lampy nie są tutaj niczym nowym – pojawiały się już we wcześniejszych autach – na przykład Chevrolecie Corvette C2 z 1962 roku posiadającym obracane lampy przednie. Wiadomo, kiedyś samochód sportowy musiał być opływowy i mieć tego typu bajery. Lampy tego typu rozpowszechniły się i w latach 80 osiągnęły swój szczyt popularności. Zniknęły z samochodów sportowych prawdopodobnie wraz z końcem produkcji Chevroleta Corvette C5 w 2004 roku.
Wracając do Škody, samochód był napędzany początkowo silnikiem o pojemności 1107 cm3 i mocy 73 KM przy 6250 obr./min pochodzącym ze Škody 110 L Rallye. Umieszczony był z tyłu i napędzał tylne koła poprzez czterostopniową skrzynię biegów. Silnik zmieniono na 1117 cm3 (moc 104 KM), aby zweryfikować zachowanie samochodu przy dużych prędkościach. Zastosowane silniki nie powalają mocą, ale trzeba mieć na uwadze czas, miejsce i warunki w jakich powstały.
Samochód został zaprezentowany w 1972 roku na salonie samochodowym w Brukseli. W Czechosłowacji samochód był krytykowany za swoją kanciastość, ale kraje zachodnie doceniały jego nowoczesny i nietypowy wygląd. W 1977 roku model ten był wykorzystany w filmie „Jutro wstanę rano i oparzę się herbatą”.
Jeśli chodzi o historię powstania obu moich modeli, jest ona związana z tym, że wpadłem kiedyś na plany Škody 110 Super Sport. Poszukując referencji trafiłem na zdjęcia Škody Ferat, zapoznałem się z historią auta i postanowiłem zrobić obie wersje tego pojazdu jako modele low-poly. Prace nad oboma projektami trwały 4 dni – od 27 do 30 stycznia 2020 roku. Najpierw powstała wersja 110 Super Sport, a później – 30 stycznia – Ferat poprzez zmodyfikowanie poprzedniej wersji. Tego samego dnia odbyła się premiera modeli. Oba modele są darmowe. W 2023 zostały przeze mnie poprawione (topologia i tekstury PBR). Publikacja poprawionych modeli odbyła się 30 lipca 2023 roku.
W sieci nie ma za dużo zdjęć tego samochodu sprzed zmiany w Škodę Ferat. Jest kilka czarno-białych zdjęć wnętrza, a na YouTube jest krótki filmik prezentujący to auto.
Z poszukiwaniem referencji do tego auta jest jak z oglądaniem starych zdjęć pewnych dziewczyn zanim zaczęły „poprawiać” swoją urodę – masz świadomość, że to na co patrzysz już nie istnieje, nie wygląda w ten sposób. Nie zrozumcie nie źle, nie jestem zupełnym przeciwnikiem operacji plastycznych i innych zabiegów estetycznych, ale trzeba znać umiar. I tak jak w przypadku dziewczyn nie każda zmiana jest na plus, tak i moim zdaniem było w tym przypadku. Osobiście bardziej podobała mi się Škoda 110 Super Sport niż jej późniejsza iteracja.
Wampir z Feratu, czyli Škoda Ferat
W 1981 roku pojazd zmodyfikowano celem wykorzystania w horrorze „Wampir z Feratu” w reżyserii Juraja Herza. Autorem modyfikacji był czeski artysta Theodor Pištěk. Przemalowano białe nadwozie na czarny kolor z czerwonymi konturami, zmieniono światła przednie i tylne na światła pochodzące z Škody 742M, zmieniono też zderzaki i dodano wielki spoiler z tyłu. W wyniku tych modyfikacji powstało coś w stylu „czechosłowackiego DeLoreana”. Swoją drogą Ferat i DeLorean DMC-12 powstały w tym samym, 1981 roku 🙂
Filmu nie oglądałem, ale z tego co można wyczytać w Wikipedii: „W filmie Škoda 110 Super Sport grała rolę samochodu Ferat Vampire RSR, który był napędzany ludzką krwią, pobieraną za pomocą pedału gazu”.
Po nakręceniu filmu samochód został przekazany do Muzeum Škody w Mladej Boleslavi, gdzie znajduje się do dziś. Później wziął udział również w filmie „Velká filmová loupež” z 1986 roku.



