Kwestia poprawy starych projektów

Właśnie skończyłem poprawiać mój model low-poly „Czarnej Wołgi” z 2020 roku. Praca nad tym projektem skłoniła mnie do napisania tego wpisu. Osobiście mam ambiwalentne uczucia gdy chodzi o poprawianie dawnych projektów – i o tym chciałem napisać w tym krótkim wpisie.

Dlaczego nie…?

Głównym argumentem przeciwko edytowaniu starych prac jest czas, bo można by go wykorzystać na stworzenie czegoś nowego, fajnego, a nie marnować go na coś co już kiedyś się robiło. Wiadomo, każdy nowy model to nowe doświadczenia, nowa pozycja w portfolio itd. Gdy poprawia się coś, to tej pracy „nie widać na pierwszy rzut oka” – bo nie zamieszczam nowej wersji jako nowego projektu. Kiedyś tak robiłem i wyszło na to, że starsza wersja modelu była nadal częściej oglądana niż nowa (Ural 43206, Dodge Challenger SRT8). Dodatkowo, nieraz czas potrzebny na wprowadzenie poprawek jest dłuższy niż ten, który był potrzebny do stworzenia modelu. Dlatego obecnie nowe projekty powstają dłużej, ale przynajmniej ich jakość nie wymaga późniejszych poprawek.

Dlaczego tak…?

W przypadku „Czarnej Wołgi” widoczny jest argument przekonujący za edycją tego projektu. Osoba odwiedzająca moje konto na serwisie Sketchfab w pierwszej kolejności widzi moje najpopularniejsze projekty – tzn posiadające najwięcej polubień (jest to domyślne ustawienie). I okazuje się, że „Czarna Wołga” jest tą „najlepszą pracą”, posiadając 435 polubień. I taka osoba, nie szukając dalej, wejdzie na ten model, dozna pewnego rodzaju szoku i stwierdzi, że „Aha, i to jest jego najlepsza praca… ?” . Oczywiście chciałbym, żeby moje najlepsze projekty takie jak: Dodge Viper GTS, AC Cobra 427, Mercedes-Benz 300SL „Gullwing” były bardziej docenione, ale nie ode mnie to zależy.

A teraz garść statystyk. Obecnie (30 lipca 2025) projekt posiada 435 polubień, co sprawia, że:

  • jest na 3 miejscu pod względem ilości polubień w kategorii „Gaz”, przed nim są prace posiadające ponad 850 i 600 polubień (jest to praca użytkownika, który ma 34,7 tysiąca obserwujących – nie mam do takich startu)

ale…

  • jest na 1 miejscu pod względem ilości wyświetleń w kategorii „Gaz”;

  • jest na 1 miejscu pod względem ilości polubień w kategorii „Gaz-24”.

Reasumując, popularność tego modelu jest argumentem przemawiającym za jego poprawieniem. Poza tym przyrzekłem, że poprawię ten model i opublikuję go kiedy osiągnę tysiąc obserwujących. Obecnie (30 lipiec 2025) jest ich 871. Nie wiadomo kiedy przybędzie mi tych 129 brakujących do tysiąca.

Projekty do poprawy

Do tej pory udało się edytować poro spośród moich projektów. Poniżej zamieszczam listę prac, które chciałbym jeszcze poprawić. Kolejność alfabetyczna, nie według priorytetu:

  • Alpine Renault A110;

  • BMW E34;

  • Dodge Challenger R/T (low~ i high-poly);

  • (Polski) Fiat 125p;

  • FSO Polonez Caro MR’93 (high-poly);

  • Mercedes-Benz C205;

  • Mitsubishi Lancer (wersje sportback i sedan);

  • Nissan GT-R (HP i MP);

  • Shelby Mustang GT500 „Eleanor”;

  • Škoda Fabia Rally2 Evo;

  • Tucker 48 (HP);

  • Volkswagen Amarok

  • Willys MB.

Przewijanie do góry