Pomysł na uporządkowanie chronologiczne i zestawienie ze sobą moich projektów samochodów nie był niczym nowym. Myślałem o tym już od dłuższego czasu. Ostatecznie skłoniła mnie do tego praca nad grą o początkach motoryzacji.
Sytuacja początkowa
Na początku mojej drogi jako modelera samochodów wybór samochodów był dość losowy i tworzyłem modele samochodów według własnego upodobania. Samochody (nie licząc Urala, który był ciężarówką) zacząłem tworzyć początkiem 2019 roku. Jako pierwszy model samochodu (osobowego) można uznać Willysa MB z 1941. Wiem, jest to samochód wojskowy – ale no właśnie – samochód. Później zainteresowało mnie Audi A4 (B7). Kolejnym autem (pasującym do kolekcji, bo po drodze był jeszcze koncepcyjny Protus) był Shelby Mustang GT500 „Eleanor”, do którego namawiał mnie mój najlepszy przyjaciel – skończyłem go robić w jego urodziny. Dalej postanowiłem stworzyć Dodge Challengera SRT8 z 2007 roku. Potem wzięło mnie na dokończenie modelu FSO Poloneza MR’93 (początki tego projektu sięgały końca maja 2018 roku) – samochodu moich rodziców kiedy byłem dzieckiem. Powstały wersje low-poly i high-poly tego modelu. Ogółem w 2020 roku powstało wiele modeli z różnych czasów – od Alpine Renault z 1963 po Nissana GT-R’a z 2016. W 2021 w wyniku eksperymentów nad Quixel Mixer-em powstały 2 wersje Wołgi high-poly – „wrakowa” i „nienaturalnie czysta”.
W maju tego samego roku podjąłem pracę w Stereo Games S.A. i nie miałem już tyle czasu na własne projekty.
Praca i zmiana doboru projektów
Jako, że w pracy nad grą o początkach motoryzacji zajmowałem się modelami starych aut postanowiłem uzpełnić swoje prywatne portfolio o naprawdę stare samochody. Powstał wówczas model MG K3 Magnette z 1933 roku, następnie Oldsmobile Model R (1901) i Renault Type K (1902) by uzupełnić początki XX wieku. Powstawały kolejne samochody, by zapełnić luki w historii motoryzacji.
Graficzne podsumowanie kolekcji
W końcu, 19 marca 2022 roku postanowiłem zobrazować obecne postępy kolekcji. Wykorzystałem w tym celu miniaturki moich projektów i zestawiłem je w coś przypominającego „kalendarz adwentowy”. Wyglądało to tak:

Jak widać kolekcja liczyła tylko 29 projektów, które czasem się dublowały, a czasem pomijałem niektóre wersje, ale dopiero później zrobiłem porządek z oznaczeniami.
Po opublikowaniu pierwszej wersji postawiłem sobie ambitny cel – założyłem, że luki pomiędzy następującymi po sobie samochodami nie będą większe niż 10 lat. I w tym miejscu wypadało by zweryfikować wykonalność tego celu. Otóż, z samych początków motoryzacji nie ma za dużo planów do wyboru. Sytuacja poprawia się z czasem, ale w okresie I Wojny Światowej i tuż po niej jest duża pustka, którą będzie ciężko zapełnić. Wszystko normalizuje się w latach 30 do których jest już sporo planów do wyboru. Ponowna pustka zieje w okresie II Wojny Światowej i kilku lat po niej. Z biegiem czasu jest coraz więcej planów aż do współczesności.
W sumie udało się ten cel osiągnąć już 31 maja 2022 roku dzięki uprzejmości mojego szefa, który pozwolił mi opublikować rendery (bez modeli) kilku samochodów (są to projekty do których nie ma modelu na Sketchfabie). W ten sposób kolekcja wyglądała następująco:
Kolekcja dalej rozwijała się. Wybierałem celowo takie modele, żeby coraz bardziej zmniejszać luki między autami. 7 czerwca 2023 roku uporządkowałem oznaczenia liczbowe projektów.
Dalej zapełniałem kolekcję nowymi projektami. 23 lutego 2024 roku postanowiłem zmienić czcionkę na Conthrax i dodać z boku listę zrealizowanych projektów z objaśnieniami.
Rozwijam dalej kolekcję i będę aktualizował na bieżąco te zestawienie o nowe zrealizowane auta.



